mufiza

Ibn Batuta mengelilingi dunia selama 30 tahun. Beliau menemui dalam perjalanannya segala-galanya sehingga dapat mengumpulkn perkara-perkara aneh dan mangagumkan. kemudian beliau menjadi topik perbincangan sepanjang zaman. Anda?

Ibn 'Asakir menulis sejarah Damaskus dalam tempoh 60 tahun tanpa keciciran satu pun kisah sejarah orang alim, saaterawan, penyair, orang yang datang dan pergi dari Damaskus. Anda?

Abu Bakar As-Siddiq ialah salah seorang daripada sahabat yang meginfakkan seluruh hartanya demi Islam. eliau menumpaskan kemudaratan. Di akhirat nanti beliau dipanggil dari palan pintu syurga. Anda?

Uthman bin Affan membekalkan logistik kepada tentera Islam sewaktu Perang Tabuk dan membeli telaga "Rummah" untuk diwakafkan kepada kaum muslimin. Beliau mengkhatamkan al-Quran dalam setiap solatnya. Anda?

Imam al-Ghazali telah menghafal al-Quran pada usia 6 tahun dan menjadi ulama besar yang mengajar ulama seluruh negara pada usia 9 tahun. Anda?

Ibn Taimiyyah menulis 4 topik dalam satu hari dan setiap buku diselesaikan dalam seminggu. beliau pernah menyiapkan sepenunya sebuah buku dengan hanya sekali duduk. Bukunya menjadi rujukan lebih dari 1000 penulis. Anda?


Imam Ahmad bin Hanbal berjalan sejauh 30 000 batu untuk mencari hadis dan menghafal sejuta athar dan mewariskan 40 000 hadis dalam Musnad. Anda?

Ibn Hibban meriwayatkan hadis daripada 2000 orang Syeikh dan mengarang kitab sahih sehingga menjadi kitab yang menakjubkan. Beliau menguasai banyak ilmu sehingga menjadi bintang pada zamannya. Anda?

Abu Hanzalah syahid dalam keadaan bejunub kerana terus terjun ke medan perang apabila terdengar paluan gendang perang. Kemudian beliau dimandikan oleh para malaikat. Anda?

Khalid bin Al-Walid mengharungi 100 peperangan dan beliau membunuh 5000 orang dalam peperangan Yarmuk serta mematahkan 9 bilah pedang. Anda?


Abu Syuja' berkhidmat kepada raja selama 60 tahun. Pada masa yang sama beliau menebusnya dengan menjadi pembanu di Masjid Nabawi juga selama 60 tahun. Anda?

Sejarah seterusnya berada di tangan anda. Siapa lagi kalau bukan anda?? Renung-renungkan dan selamat menerobos kecemerlangan diri demi Islam tercinta..
1 Response
  1. lin Says:
    This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment